التخطي إلى المحتوى

تفسير الأحلام يختلف من شخص إلى آخر، فربما يرى شخص حلم ما ويكون له تفسير معين على حسب حالته النفسية والاجتماعية، وشخص آخر يرى نفس الحلم ويكون له تفسير مختلف، وسوف نستعرض معكم حلم السرقة في المنام لكل الرجل والمرأة المتزوجة والفتاة العزباء.

حلم السرقة في المنام للرجل ومعناه

  • لو رأى صاحب الحلم أنه يقوم بالسرقة في المنام، فإن هذه الرؤية تعتبر تحذير لصاحب الحلم من أنه يقوم بارتكاب بعض الأفعال المحرمة في حياته حتى وإن كانت أفعال غير السرقة، لهذا يجب عليه مراجعة نفسه.
  • لو رأى الرجل أن أحد الأشخاص يسرق من منزله فإن ذلك يدل على أن أحد أفراد بيته مثل أبنته أو أخته سوف يتقدم أحد إلى الزواج منها.
  • أما الرجل الذي يرى أن سيارته قد سرقت في المنام فإن ذلك يدل على سفر هذا الرجل بعيدا في القريب العاجل.
  • لو رأى الرجل الغير متزوج أن هناك لص يسرق ملابسه منه، فإن ذلك يدل على اقتراب الزواج في القريب العاجل.
  • لو رأى الرجل أن أحد معارفه قام بسرقة جواز السفر منه، فإن ذلك يدل على سفر هذا الشخص بدل منه.

تفسير حلم السرقة في المنام للفتاة العزباء

  • يقول العالم ابن سيرين أن الفتاة العزباء التي ترى أن شيء ما قد سرق منها في الحلم أن ذلك يشير إلى ضياع الكثير من الفرص الجيدة لها في الحياة.
  • أما النابلسي فإنه يرى أن سرقة أي شيء من الفتاة في المنام قد يكون حدث سار أو دليل على خطبتها في القريب العاجل.
  • لو رأت الفتاة أن أحد صديقاتها قد سرقت منها شيء ما ، فهذا يعتبر تحذير لهذه البنت من هذه الصديقة لأنها لا تتمنى لها الخير في حياتها.

تفسير حلم السرقة في المنام للمرأة المتزوجة

  • لو رأت المرأة المتزوجة أن شيء ما يسرق من منزلها فإن هذه الرؤية توحي بوجود العديد من المشاكل بينها وبين زوجها الفترة القادمة.
  • أما لو رأت المتزوجة أنها هي التي تقوم بالسرقة واستطاعت الهروب من الشرطة فإن ذلك يدل على السعادة الزوجية في حياتها في القريب العاجل.

تفسير حلم السرقة في المنام لابن سيرين

  • يرى ابن سيرين أن الحلم بالسرقة بشكل عام قد يكون نتيجة تفكير العقل الباطن وخوفه من حدوث أمر من الأمور في حياته مثل الخوف من عمل جديد أو الخوف من الدخول في تجربة زواج أو غير ذلك من الأمور.
  • أما سرقة المال في المنام فهي تدل على حصول صاحب العمل على مال كثير في الفترة القادمة.
  • يقول ابن سيرين أن سرقة المنزل الخاص به في الحلم تدل على شعور صاحب الحلم بالضياع أو عدم الاستقرار بشكل عام في حياته.
  • لو رأى صاحب الحلم أنه محاط بمجموعة من الحرامية في الحلم، فإن ذلك يدل على إحاطته بمجموعة من رفقاء السوء وعليه الحذر منهم.

تفسير حلم السرقة في المنام للنابلسي

  • يقول النابلسي أن الرجل الذي يرى حرامي يقوم بسرقة أي شيء ملك زوجته فإن ذلك يدل على حصوله من منفعة كبيرة من الزوجة.
  • أما من يرى أن المفاتيح الخاصة به قد سرقت في المنام إن ذلك يدل على وجود العديد من المشاكل في حياة صاحب الحلم في انتظاره.
  • أما من يرى أن قلمه هو الذي سرق منه من أحد الأشخاص، فإن ذلك يدل على أن هناك أحد الأشخاص سوف يتفوق عليه في حياته.
  • قد يكون سرقة شيء منك في الحلم دليل على ضياع فرصة جيدة من حياتك.

التعليقات

  1. ني كنت فالبيت مع اهلي و كنا فالمطبخ انا و ماما و بابا و قريب ليا من بعيد و قريبي راح مسك ايدي اليمين و فضل مسكها و هو بيبص فعنيا و راح بعديها مسك الشمال و روحت زعت فيه و قولتله انت اتجننت و كل ده اقدام بابا و ماما و بعديها روحت حفلة فيها ناس اجانب و اغنيا و كلاس انا وحد تاني و كانت الناس كلها ببتصلنا لان في عنصرية دينية و ناس كلها مسكة اكواب خمر و بتتكلم و كان في زي اناء مليان عمل من ذهب و كل الناس بتبصله باعجاب روحت فرشت مصليه قدام الاناء ده و قعدت اصلي و ناس كلها قعدت تبص عليا بستغراب و انا بصلي بعد ما خلصت صلاه عرفت ان وانا بصلي ان الشخص اللي دخل معايا سرق شويه من الدهب و هرب و هو كان مسلم برضو فاللحظة دي حسيت ان الناس هتتهمني اني سرقت الدهب عشان انا مسلمة و دلؤقتي العالم كله بيبصلنا ع اننا ارهابين فروحت بسرعة اخدت شوية من الدهب ده فايدي و طلعت جريت قبل ما حد يسمكني و قبل ما الشرطة تيجي عشان اعرف ادبر اموري بالدهب ده و بعديها طلعت اجري فالشارع و مكنتش عارفة اعمل ايه فجأة قبلت واحدة اعرفها بس فالمنام بس مش فالحقيقة و قالتلي تعالي احنا عندنا تدريب مع المايسترو فلان فروحت معاها و قبلت المايسترو و سلم عليا و بعديها بالصدفة قبلت ماما و اخدتها عشان احاول احكليها ع السرقة و موضوع الدهب كل ما احاول اجي فحته فالشارع مفيهاش حد عشان ميسمعناش اللقي في ناس معدية لحد ما استسلمت و قولتلها بغض النظر عن وجود ناس معديه من قدمنا و بعديها اخدتني عند حاجة زي بنك عشان ندفع تمن الدهب اللي سرقته كان في موظفة فالبنك دي اللي المفروض ندفعلها تمن الدهب اللي اتسرق فالاول اديتها الدهب اللي فجابي بس هو كان وقع منه حاجات و انا بجري فدفعنا تمن الحجات اللي وقعت و تمن الدهب كله اللي اتسرق احنا مكنش معانا فلوس فكنا بنكتب شيكات المفروض نسددها ففترة معينة لما روحت انا وماما ع البنك كان في ناس كتيرة مستنينا عشان يسندونا و يسعدونا كان من ضمن الناس دي بابا و قريبي اللي كان معانا فاول الحلم اول شيك عشان يتسدد كتبته ماما ع نفسها طلع في شيك تاني كتبه بابا ع نفسه و بعديها كنت بعيط عشان هما واقفين جنبي و بعديها طلع في شيك تالت مكنش عارفين نعمل فيه ايه فجأة قريبي ده قال انا هاخده، حاسيت اني عايزة احضونه و ندمت عشان زعتله فاول الحلم و الحلم خلص على كده
    فالوقع و الحقيقة
    انا بنت عزباء
    و لو على موضوع قريبي ده اه انا بحبه فالحقيقة اعجاب بس مش اكتر
    و قربي اعزب
    ابويا و امي عيشين الحمد لله
    و الميسترو ده فالحقيقة الميسترو بتاعي و اعرفه

  2. السلام عليكم…
    حلمت اني انا وابويا واخويا الأعزب واختي العزباء قد دخلنا لمتجر… ابويا واخويا واختي سرقو هواتف (جوال) لأنفسهم وانا سرقت اربع سماعات لأمي ولم اسرق لي شيء
    وعندها هربت وكانت الشرطه تلحق بي ولمن رجعت البيت خبيت السماعات اللي سرقتها لأمي في ملابسي و وضعت فيهم بيضه و وضعتها فوق الدولاب وبعدها ابويا عرف المكان اللي خبيت فيه السماعات وملابسي والبيضه ولمن نزل الاغراض من فوق الدولاب البيضه انكسرت

    ارجو التفسير…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *