التخطي إلى المحتوى

تبادل السلام في المنام قد يكون محبة أو اخلاص او علاقات طيبة ومشاعر حسنة يكنها الرائي للأخرين حيث أن رؤية السلام في منام الرجل المتزوج استقرار وسعادة وهدوء مع زوجته كما أن سلامة على إمرأة أخرى خيانة وغدر ومشاعر زائفة كما فسر علماء الأحلام ان تبادل العزباء سلامها مع شخص لا تعرفه دليل على اقتراب الخطبة أو الزواج من شخص مناسب لها وترضاه نفسها وفي منام الحامل يدل السلام على اقتراب الوضع وسلامة الجنين وصحتها وقد تكون الرؤية ناتجة عن كثرة التفكير في شخص بعينه أو حالة نفسية معينة ولك في هذا المقال كل ما يرتبط برؤية السلام في المنام لابن سيرين بالتفصيل.

السلام في منام العزباء والمتزوجة

  • تبادل السلام باليد أو مصافحة الفتاة العزباء لشخص معروف في المنام من الرؤي الجيدة والمبشرة لها بالخير حيث أنها دليل على السعادة وكثرة التغيرات الجيدة في حياتها.
  • كما يرى الامام ابن سيرين ان مصافحة الاشخاص المجهولون في الحلم لا يحمد رؤياها في بعض المواضع وتنذرها من صحبة السوء أو تقرب رجال سيئون الخلق والدين منها.
  • إذا سلمت العزباء على أفراد من أهل بيتها دل ذلك على العوض الكبير من الله وربما الزواج القريب.
  • تقبيل المتزوجة للأب ومصافحته من الرؤى المحمودة والتي تبشرها بمال من مصدر حلال أو بركة ورزق وفير قادم لها بأمر الله.
  • كما تشير مصافحة الغرباء في الحلم على المشاكل والخلافات التي تعاني منها مع زوجها وقد تكون سبب قوي في افساد علاقتها بالاصدقاء.

رموز السلام ودلالاته في الحلم

  • قد يكون للسلام أو المصافحة في المنام معاني ورموز جيدة وربما غير جيدة حيث تبشر الحالم بحياة مستقره وهادئة وتغيرات على المستوى الاجتماعي أو الانساني.
  • السلام والمصافحة للحي مع الميت يدل على كثرة المنافع القادمة للرائي من شخص متوفي وربما ارث حلال.
  • يرى العديد من فقهاء ومفسرو الأحلام ان المصافحة في المنام قد تتمثل في مجموعة من المشاكل والهموم والأزمات التي سوف تزول بأمر الله عن قريب.

المصافحة باليد اليمنى واليسرى في منام الرجل والمرأة

  • قد تكون المصافحة في المنام باستخدام اليد اليمنى من المؤشرات القوية للحصول على كل ما يرغب فيه الرائي من أماني واحلام بعيدة كما تبشر الرائي بمال وفير وحياة سعيدة مع شريكته.
  • وفي منام الرجل يدل مصافحة المرأة باليد اليسرى على كثرة المشاكل القائمة بينهم والخصام الشديد.
  • تبادل السلام باليد اليسرى خسارة في المال أو المشروعات وربما ينذر الحالم من تعرضه للحسد.

التقبيل والمصافحة في الحلم

  • مصافحة الاشخاص وتقبيلهم في المنام مصالح قوية يتبادلاها في الواقع كما ان تقبيل الجبين ما هو إلا زواج للأعزب والعزباء.
  • إذا قبل الحالم يد شخص محبوب لديه في الواقع نال علاقة طيبة وشراكة عمل محترمه معه وربما يدل مصافحتة باليد اليسرى على افتعال المشاكل والخلافات.

السلام في منام المرأة الحامل

  • مصافحة المرأة الحامل او سلامها على الاشخاص في المنام بشرى باقتراب الوضع وسلامة قوية لها ولجنينها وربما تبشرها الرؤية برزق حلال قادم بأمر الله.
  • قد تكون رؤية السلام للحامل دليل على كثرة المتاعب والأزمات الصعبة التي تمر بها في الواقع وترغب في تجاوزها وسوف تنال ذلك بأمر الله.

السلام للرجل الاعزب والمتزوج

  • سلام الرجل المتزوج على زوجته حب وتعلق شديد بها.
  • إذا قبل الاعزب فتاة لا يعرفه وبادلها السلام باليد في الحلم نال الزواج منها بأمر الله.
  • من كان مريضاً وصافح شخص يعرفه في المنام نال الشفاء العاجل من الله.

التعليقات

  1. السلام عليكم
    حلمت اني كنت مع اختاي متزوجتان نمشي في الطريق. ومر علينا شخصا لا اعرفه، ملتحي ويلبس الزي الاسلامي اي لباس الامام والمشاييخ، قال السلام عليكم، فرددت وحدي وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بصوت عالي
    فضحكت اختاي علي، وقالتا لي لما رددت عليه السلام بحماس
    مع العلم اني عزباء، حاصلة على شهادة دكتوراه وبدون وظيفة

  2. حلمت اني في الجامعه بحضر محاضره و طالعه من المحاضره لاقت شخص بيبص عليا و كان عايز يكلمني و مكسوف جه نحيتي راحت بنت خالي جت قالت تعالي هعرفك علي اصحابي و رحت و بعده رجعت تاني لاقتو بردو و كان جاي نحيتي (مش مجهول )و جت بنت خالي و خالتي قالت تعالي هنروح نشتري شوز و دخلنا كذه محل مش لاقي اللي انا عايزه و اخر محل الراجل ادني 200 جنيه (مجهول )قال علشان تجي تأتي هجيب تشكيله حلوه
    عزباء

  3. حلمت أن انا ريحا اجيب فول للسحور و كنت عايزه حد يجي معايه جه اخويا معايه و جبنا من محل صغير الأول قولت عايزه ب 6 كل ب 2 لوحده و 3 تاني لوحده روحت قولت عايزه ب 8 كل ب 2 لوحده و 3 لوحده و اخويا قابل 2 ممثل و سلم عليهم ..مع العلم هو ماشي في الموضوع ده و مثل دور في مسلسل ..ارجو التفسير ..انا عزباء و هو ؟

  4. في عريس متقدم لبنتي حلمت أن فرح ابن خالها و لبست الفستان كان واسع و معجبهاش اخوها قالها تعالي اجبلك واحد علي طول وهي طلع من البيت قالها ده احمد اللي متقدملك مع العلم مش هو في الحقيقه راحت هي و بنت خالتها و اخوها مشيو شارع وفي الشارع كان جمل ماشي و دخلو محل لاقو لاقو فساتين كتير حلوين نقو اتنين بنت خالتها قالتلها قيسي الاتنين راحت بنت جت و قالت لا ده بتاعي بنت خالتها قالت لا هي اللي منقيه الاول وخلص علي كده ولا قاست ولا البنت خدتو .. .. ارجو التفسير لو سمحت ؟

  5. عريس متقدم صله صلاه استخاره..حلمت أن انا وبنت خالتي دخلنا محل دهب نتفرج علي الدهب ولاقت كان في أيدي سلسه و وقع منها فص بقولك لراجل بتاع الدهب تعملها قال ماشي نص ساعه او ساعه و تعالي ..و تأني مره حلمت أن انا في الغردقه و نزله اكول لاقيت قريبي علي مائده فيه جبن و لبن و فينو ارجو التفسير لو سمحت ؟

      1. صلاته تاني حلمت مرتين بفرخه بيضه كبيره محشيه طيبه و بنحطه علي مائده الطعام وكل واحده كان واخد الفراخ نايبة بس الفرخه ده كانت زياده وشكله حلو كنت عايزه ادي اخويا منها و كانو قريبي موجدين خالتي بتبصلي نظرات غريبه أن هي مكنتش حبه أن اديلو حسيت بكده ..مره تاني حلمت أن فراخ في الفرن و محشي ورق عنب و كرنب بنت خالي عماله ليا و خالتي كانت بتوزع الفراخ و خت صدر وانا بحب صدر في الحقيقه و كنت علي مائده الطعام انا و ماما و قولتها الاكل حلو و بعده افتكرت ان انا كنت صايمه بس فطرت قبل المغرب ..و خالتي اللي في الحلم الاولاني كانت بتكلم عليا مش حلو في التاني ؟

  6. عريس متقدم صله صلاه استخاره..حلمت أن انا وبنت خالتي دخلنا محل دهب نتفرج علي الدهب ولاقت كان في أيدي سلسه و وقع منها فص بقولك لراجل بتاع الدهب تعملها قال ماشي نص ساعه او ساعه و تعالي ..و تأني مره حلمت أن انا في الغردقه و نزله اكول لاقيت قريبي علي مائده فيه جبن و لبن و فينو ارجو التفسير لو سمحت

  7. كان في عمارة و كنت انا و صحبتي فيها و لقيت (الولد اللي احبه) و صاحبة كان بيصور (الولد اللي احبه) و انا قلت لصحبتي تعالي نطلع من الباب التاني و قلتلها هعمل نفسي بصورك لقينا (الولد اللي احبه) و صاحبه طالعين من الباب عندنا و (الولد اللي احبه) بيقول لصحبتي بتعملو ايه قالت بنتصور راح ضحك بعدين صاحبه ركب التاكسي و كان هيمشي و يسيب (الولد اللي احبه) بعدين ركب معاه فجاءه لقيت نفسي انا و صحبتي فالتأكسي معاهم و بعدين فجاءه لقيت ان في جيرانا معانا وانا اتصدمت أعدنا نغني وانا مصدومه و كان في واحد باصص عليا و بيضحك اوي و كلهم طلبو مني ازغرط راح (الولد اللي احبه) باصص ليا كدا و انا كنت خايفه ازغرط او مكسوفه او مشعايزه عشان (الولد اللي احبه) قلتلهم ثانيه ارمي العلكة راح (الولد اللي احبة) جاب منديل ف ايده و قالي تعالي ارمي العلكة هنا قلتلو هات المنديل قالي لا تعالي قربي فضل باصص للبانه وانا ضحكت من الريأكشن بتاعو و العلكة كانت كبيره شويه المهم حسيت انو عايز يقلي متزغرطيش و مزغرطش بالاخير.

  8. حلمت ان انا في اوضه كانت خالتو بتعمل كحك و بعد كده انا اللي لاقيت نفسي اللي هعمل لاقت محور العجين بقع منو علشان كان كتير و خمر و بيقع و ببص في المرايا لاقيت نفسي اني برضع بس مش شوفت طفل او حاجه و كان نصي اللي فوق عريان بس حجم ثدي في الحلم اكبر من الحقيقه ولبن بينزل منو دخلت ماما بتقول البس حاجه قولتلها هلبس اهو بس علشان كنت برضع و قالت لحد يدخل كنت في الاوضه و ناس قريبي بسلم عليهم و بقولها عقبالكو بس كانو قالبين وشهم بس كنت فرحنا ارجو التفسير لو سمحت عزباء

  9. كان في عمارة و كنت انا و صحبتي فيها و لقيت (الولد اللي احبه) و صاحبة كان بيصور (الولد اللي احبه) و انا قلت لصحبتي تعالي نطلع من الباب التاني و قلتلها هعمل نفسي بصورك لقينا (الولد اللي احبه) و صاحبه طالعين من الباب عندنا و (الولد اللي احبه) بيقول لصحبتي بتعملو ايه قالت بنتصور راح ضحك بعدين صاحبه ركب التاكسي و كان هيمشي و يسيب (الولد اللي احبه) بعدين ركب معاه فجاءه لقيت نفسي انا و صحبتي فالتأكسي معاهم و بعدين فجاءه لقيت ان في جيرانا معانا وانا اتصدمت أعدنا نغني وانا مصدومه و كان في واحد باصص عليا و بيضحك اوي و كلهم طلبو مني ازغرط راح (الولد اللي احبه) باصص ليا كدا و انا كنت خايفه ازغرط او مكسوفه او مشعايزه عشان (الولد اللي احبه) قلتلهم ثانيه ارمي العلكة راح (الولد اللي احبة) جاب منديل ف ايده و قالي تعالي ارمي العلكة هنا قلتلو هات المنديل قالي لا تعالي قربي فضل باصص للبانه وانا ضحكت من الريأكشن بتاعو و العلكة كانت كبيره شويه المهم حسيت انو عايز يقلي متزغرطيش و مزغرطش بالاخير..

  10. كان في عمارة و كنت انا و صحبتي فيها و لقيت (الولد اللي احبه) و صاحبة كان بيصور (الولد اللي احبه) و انا قلت لصحبتي تعالي نطلع من الباب التاني و قلتلها هعمل نفسي بصورك لقينا (الولد اللي احبه) و صاحبه طالعين من الباب عندنا و (الولد اللي احبه) بيقول لصحبتي بتعملو ايه قالت بنتصور راح ضحك بعدين صاحبه ركب التاكسي و كان هيمشي و يسيب (الولد اللي احبه) بعدين ركب معاه فجاءه لقيت نفسي انا و صحبتي فالتأكسي معاهم و بعدين فجاءه لقيت ان في جيرانا معانا وانا اتصدمت أعدنا نغني وانا مصدومه و كان في واحد باصص عليا و بيضحك اوي و كلهم طلبو مني ازغرط راح (الولد اللي احبه) باصص ليا كدا و انا كنت خايفه ازغرط او مكسوفه او مشعايزه عشان (الولد اللي احبه) قلتلهم ثانيه ارمي العلكة راح (الولد اللي احبة) جاب منديل ف ايده و قالي تعالي ارمي العلكة هنا قلتلو هات المنديل قالي لا تعالي قربي فضل باصص للبانه وانا ضحكت من الريأكشن بتاعو و العلكة كانت كبيره شويه المهم حسيت انو عايز يقلي متزغرطيش و مزغرطش بالاخير

        1. حلمت اني اشتريت قلادة فضة وشذرتها سوداء واشتريت معها طوق اسود لكن لم البسهم حتى انني احذتهم وقلت اعطي مالهم بعد فترة
          لكن في نفس الوقت اشتريت اسوار فضي وشذرته سوداء وبها اللوان خفيفة منها كان الاخضر و البنفسج وهذا الاسوار لبستة بيدي وكنت معجبة به جدا
          اما البقية لم البسهم هذا الحلم الاول

          اما الحلم الثاني حلمت انني سلمت سلام بيدي اليمنى على رجل متوسط بالعمر ٥٠ تقريبًا ولم نتكلم فقط صافحتة بيدي بعدما مد يده لي كان هذه المصافحة في بيت امرأة انا طالبة عندها والذي صافحتة كان من اقاربها. مع العلم انني عزباء.

          الحلم الثالث رأيت شخص شابًا كنت احبة وهو يحبني لقد اعطاني حلا الداطلي و اكلتُ منه هذا في بداية علاقتنا
          اما الان فانني منفصلة عنه.

          الحلم الرابع لقد حلمت ان شعري فيه شيب خفيف على اليمين و اليسار
          اما باقي الشعر كان اسود.

    1. حلمت اني اشتريت قلادة فضة وشذرتها سوداء واشتريت معها طوق اسود لكن لم البسهم حتى انني احذتهم وقلت اعطي مالهم بعد فترة
      لكن في نفس الوقت اشتريت اسوار فضي وشذرته سوداء وبها اللوان خفيفة منها كان الاخضر و البنفسج وهذا الاسوار لبستة بيدي وكنت معجبة به جدا
      اما البقية لم البسهم هذا الحلم الاول

      اما الحلم الثاني حلمت انني سلمت سلام بيدي اليمنى على رجل متوسط بالعمر ٥٠ تقريبًا ولم نتكلم فقط صافحتة بيدي بعدما مد يده لي كان هذه المصافحة في بيت امرأة انا طالبة عندها والذي صافحتة كان من اقاربها. مع العلم انني عزباء.

      الحلم الثالث رأيت شخص شابًا كنت احبة وهو يحبني لقد اعطاني حلا الداطلي و اكلتُ منه هذا في بداية علاقتنا
      اما الان فانني منفصلة عنه.

      الحلم الرابع لقد حلمت ان شعري فيه شيب خفيف على اليمين و اليسار
      اما باقي الشعر كان اسود.

    1. حلمت بأني رأيت خالتي بين مجموعة من الاشخاص كأني كنت بمناسبه بين الاقارب وكنت سعيدة لرؤيتها وجئت لكي اسلم عليها ولكنها لم تسمح لي دارت ظهرها لي وحزنت جداً وتضايقت ولم اذهب للجلوس مع الناس لانها لم ترد السلام وجلست وحدي متضايقه
      – غير متزوجه
      عمري 26
      بالحقيقه انا احب خالتي كثيراً وهي مريضة بالسرطان

  11. ..حلمت أن انا في( بيت غريب) و كان في (واحده ست ) بتعرفني علي بناتها صغيرين وكان معايه ماما و في (مصور) صور و جه نازل ماما قالت اتصوري صوره نزله وراء و كان معايه طفله شكله جميل و عنيه زرقه و كنت هصورها معايه مش عارفها و جيت اتصور لاقت قريبي قالو اتصوري في العربيه نفتحه و اتصوري و لاقت نور و كراسي كتير كان فرح بس من غير موسيقيه و اللي كان هيصورني مصورنيش هو شخص مش غريب عليا بس مش من قريبنا و كان لابس قميص كحلي ..عزباء ..اخر سنه جامعه . أرجو التفسير

  12. حلمت أن انا في( بيت غريب) و كان في (واحده ست ) بتعرفني علي بناتها صغيرين وكان معايه ماما و في (مصور) صور و جه نازل ماما قالت اتصوري صوره نزله وراء و كان معايه طفله شكله جميل و عنيه زرقه و كنت هصورها معايه مش عارفها و جيت اتصور لاقت قريبي قالو اتصوري في العربيه نفتحه و اتصوري و لاقت نور و كراسي كتير كان فرح بس من غير موسيقيه و اللي كان هيصورني مصورنيش هو شخص مش غريب عليا بس مش من قريبنا و كان لابس قميص كحلي ..عزباء ..اخر سنه جامعه . أرجو التفسير

  13. حلمت أن انا في( بيت غريب) و كان في (واحده ست ) بتعرفني علي بناتها صغيرين وكان معايه ماما و في (مصور) صور و جه نازل ماما قالت اتصوري صوره نزله وراء و كان معايه طفله شكله جميل و عنيه زرقه و كنت هصورها معايه مش عارفها و جيت اتصور لاقت قريبي قالو اتصوري في العربيه نفتحه و اتصوري و لاقت نور و كراسي كتير كان فرح بس من غير موسيقيه و اللي كان هيصورني مصورنيش هو شخص مش غريب عليا بس مش من قريبنا و كان لابس قميص كحلي ..عزباء ..اخر سنه جامعه

  14. حلمت أن انا في( بيت غريب) و كان في (واحده ست ) بتعرفني علي بناتها صغيرين وكان معايه ماما و في (مصور) صور و جه نازل ماما قالت اتصوري صوره نزله وراء و كان معايه طفله شكله جميل و عنيه زرقه و كنت هصورها معايه مش عارفها و جيت اتصور لاقت قريبي قالو اتصوري في العربيه نفتحه و اتصوري و لاقت نور و كراسي كتير كان فرح بس من غير موسيقيه و اللي كان هيصورني مصورنيش هو شخص مش غريب عليا بس مش من قريبنا و كان لابس قميص كحلي ..عزباء ..اخر سنه جامعه

  15. حلمت اني في الجامعه بحضر محاضره و طالعه من المحاضره لاقت شخص بيبص عليا و كان عايز يكلمني و مكسوف جه نحيتي راحت بنت خالي جت قالت تعالي هعرفك علي اصحابي و رحت و بعده رجعت تاني لاقتو بردو و كان جاي نحيتي (مش مجهول )و جت بنت خالي و خالتي قالت تعالي هنروح نشتري شوز و دخلنا كذه محل مش لاقي اللي انا عايزه و اخر محل الراجل ادني 200 جنيه (مجهول )قال علشان تجي تأتي هجيب تشكيله حلوه

  16. حلمت أن خالتو كانت بتعمل كحك و بعدين طلعت كانت هتخرج لاقيت نفسي بعمل فيه كان في حاجه كبيره العجين و كان بيقع في الأرض هو كان عامل زي عجين العيش بس كنا بنعمل منه كحك ولاقيت نصي التاني عريان وكنت برضع وببص في المرايا لاقيت اني عريانه بس كان شكلي احلي وكان عجبني شكلي بس قولت انا عريانه كده ليه و جيت البس حاجه دخلت ماما الاوضه قالت البس حاجه لاحد يخش قولتها كنت برضع و هلبس اهو و لبست حاجه وكان في ناس في الحلم قريبي كنت بقولهم عقبالكو لما طلعت برا الاوضه..ارجو التفسير..عزباء

  17. حلمت أن شخص رن عليا علي التلفون و ردت و بقول أن ريحا اودي فستان الحنه و هجيب فستان الفرح و قال بلاش يكون عريان وانا بقول كده كده مش هجيبة قط .. و كنت ركبه عربيه أجره انا و بنت خالي ..مع العلم هو خاطب ..وانا عزباء ؟ ارجو التفسير

  18. حلمت اني في الجامعه بحضر محاضره و طالعه من المحاضره لاقت شخص بيبص عليا و كان عايز يكلمني و مكسوف جه نحيتي راحت بنت خالي جت قالت تعالي هعرفك علي اصحابي و رحت و بعده رجعت تاني لاقتو بردو و كان جاي نحيتي (زمايل في الفرقه بس مكلمتهوش قبل كده ) و جت بنت خالي و خالتي قالت تعالي هنروح نشتري شوز و دخلنا كذه محل مش لاقي اللي انا عايزه و اخر محل الراجل ادني 200 جنيه قال علشان تجي تأتي هجيب تشكيله حلوه( ده مجهول مش عارفه )؟ارجو التفسير ؟

  19. عزباء، رأيت كأني اردت قص جزء من شعري وبعد القص تبين انه انقص هذا الجزء حتى ان جلد الرأس قد بان
    انا قلت في نفسي لم اقصد قصه لهذا الحد
    ،إلا انه عندما ذهبت للمرآه لأرى كيف اصبح، ف عندما لففته لأغطي على لجزء المقصوص منه الشعر رأيت كأنما اصبحت لي تسريحه جديده وبدا شكلي جميل جدا وكنت سعيده ان شعري هكذا اصبح

  20. حلمت اني في الجامعه بحضر محاضره و طالعه من المحاضره لاقت شخص بيبص عليا و كان عايز يكلمني و مكسوف جه نحيتي راحت بنت خالي جت قالت تعالي هعرفك علي اصحابي و رحت و بعده رجعت تاني لاقتو بردو و كان جاي نحيتي و جت بنت خالي و خالتي قالت تعالي هنروح نشتري شوز و دخلنا كذه محل مش لاقي اللي انا عايزه و اخر محل الراجل ادني 200 جنيه قال علشان تجي تأتي هجيب تشكيله حلوه

    1. حلمت اني في الجامعه بحضر محاضره و طالعه من المحاضره لاقت شخص بيبص عليا و كان عايز يكلمني و مكسوف جه نحيتي راحت بنت خالي جت قالت تعالي هعرفك علي اصحابي و رحت و بعده رجعت تاني لاقتو بردو و كان جاي نحيتي و جت بنت خالي و خالتي قالت تعالي هنروح نشتري شوز و دخلنا كذه محل مش لاقي اللي انا عايزه و اخر محل الراجل ادني 200 جنيه قال علشان تجي تأتي هجيب تشكيله حلوه..عزباء اخر سنه في الجامعه ان شاء الله ..ارجو التفسير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *